torsdag 20 september 2018

Into the Water - En recension

Into the Water av Paula Hawkins skiljer sig väldigt mycket från The Girl on the Train (Kvinnan på tåget). Kvinnan på tåget är en riktigt skickligt skriven bok där berättelsen och karaktärerna är komplicerade och samtidigt otroligt välskrivna. Into the water är också en bok med välskrivna karaktärer men de är så otroligt många att jag som lyssnade på boken tappade bort mig flera gånger. Jag lyssnade på den på engelska och då är det vanligt att den är inläst av flera skådespelare så att alla karaktärer får var sin röst och det säger en hel del att den här boken har fem olika inläsare. Otroligt förvirrande.

Into the Water handlar om Jules som åker tillbaka till sin hemort på grund av att hennes syster har dött. Jules hade inte något bra förhållande med sin syster Nel. Faktum är att de båda systrarna inte hade pratat med varandra på många år. Nel brukade ringa sin syster Jules men Jules svarade aldrig och nu var Nel död, vilket de flesta anser vara självmord. Jules kommer alltså tillbaka till sin hemort för att ta hand om hennes syskonbarn och huset hon växte upp i och all hennes gamla ångest och rädslor kommer över henne som en gammal filt. Snabbt befinner hon sig bland gamla känslor, gamla klasskamrater och i ett virrvarr av lösa trådar som hon försöker nysta ihop så hon kan få något hum om hur Nels liv såg ut.

Som sagt så är jag sådär förtjust i den här boken. Den är spännande så jag sträckläser den ganska så snabbt men samtidigt är den rörig plus att jag tycker inte riktigt att vissa saker är trovärdiga. Varför Nel och Jules inte pratat med varandra på så länge är inte heller riktigt trovärdigt och boken är lite rörig i sin historia. Jag gillar ändå berättelsen i sin helhet och den röda tråden i boken som är "the drowning pool" samt bakgrundshistorien till den, och som jag redan nämnt så är det inte en dålig bok men den hade enligt min smak varit bättre om jag inte blev så snurrig av alla karaktärer. Så den här boken får både bra och lite dålig kritik. Och den håller absolut inte måttet om den ska jämföras med The Girl on the Train som jag gillade skarpt.