Visar inlägg med etikett 2011. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett 2011. Visa alla inlägg

torsdag 29 december 2011

Årets bästa läsning!

Jag har planerat in ett inlägg om Årets Bästa Allt när bloggen fyller ett år i februari. Det finns nämligen så mycket som jag vill säga, så många jag vill krama och så många egna utmaningar att planera. Fast tänkte ändå ge mig på att sammanställa en lista om årets bästa lästa böcker, Det är bara så svårt av välja bland alla fantastiska böcker för sedan jag började bokblogga känner jag att jag återigen lyckats komma tillbaka till den där litteraturkärleken som jag kände när jag var ung och så bra böcker som jag läst i år har jag inte läst på många år tack vara alla fina bokbloggare. Men nu (med lite ångest över att ha glömt någon) så presenterar jag (trumvirvel...):

Topplistan 2011
  1.  The little stranger av Sarah Waters
  2. The thirteenth tale av Diane Setterfield. (Även om den inte än är färdigutläst)
  3. Her fearful symmetry av Audrey Niffenegger
  4. The distant hours av Kate Morton
  5. Sookie Stackhouse series av Charlaine Harris
  6. The woman in black av Susan Hill
  7. The haunting of hill house av Shirley Jackson
  8. Själens begär av Christine Falkenland
  9. Cirkeln av Mats Strandberg, Sara Bergman Elfgren
  10. Arcadia falls av Carol Goodman
Bubblare:

söndag 30 oktober 2011

The distant hours av Kate Morton. En evighetsläsning!

En hel månad tog det mig att ta mig igenom den här boken. En hel månad. Men det är inte bokens fel utan mitt eget i och med att jag gifte mig men någonting som imponerade mig med den här boken var att jag fortfarande varje gång jag hade lästid, ville ta upp boken och läsa vidare. Ofta när böcker får ligga ett tag så är det inte alltid som det händer för att jag blivit distraherad av någonting annat spännande och nyinköpt. Anledningen till att jag hela tiden på nytt plockade upp den var för den kvarvarande känslan av lycka som jag fick varje gång jag höll boken i handen. För vilken bok det här är. Den är ljuvlig, varm, gotisk, mörk, härlig och får mig att vilja krypa in i den och för alltid stanna där. Kate Morton är helt genialisk på att väcka frågetecken och att knyta ihop trådar på ett sådant fantastiskt sätt att jag skulle vilja krama henne och får mig att vilja skrika: Åh vilken ljuvlig boook! För det här är ren kärlek och fajtas där upp på toppen nu med The little stranger om årets bästa lästa bok. 
     The distant hours är helt klart en riktig älskling och en bok som jag helt klart någon dag kommer läsa om. Jag inser även att jag är en bokläsare som faller för böcker om innehåller gigantiska hus med läskiga mörka gångar och avlägsna otydliga viskningar. Så nu ska jag direkt ta och undersöka Kate Mortons andra böcker då jag förstått att de flesta av dem innehåller samma sak. Bara hennes fina hemsidan ser lovande ut för min framtida läsning.